ПРОГРАМА
1. Вступ
Теоретичні заняття. Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природознавчих дисциплін у природоохоронній діяльності людини. Людина – частина природи. Значення природи в житті людини Вплив людини на природу. Ознайомлювальна екскурсія в кабінети, куточок живої природи, на навчально-дослідну земельну ділянку.
Екскурсія до міського парку. Знайомство з природою.
Робота з упорядкування території закладу.
2. Сезонні зміни в природі. Ведення фенологічних спостережень
Теоретичні заняття. Основні правила ведення фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень: Значення сезонних явищ для господарської діяльності людини.
Осінь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими. Осінні зміни в житті водоймищ.
Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила їх збирання. Перша допомога при отруєнні грибами.
Життя тварин узимку. Визначення слідів на снігу. Життя під водою.
Рослини-первоцвіти. Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.
Тварини навесні. Народження малят у тварин. Приліт птахів.
Комахи весною.
Літо на порозі. Вивчення розвитку земноводних на прикладі жаби.
Екскурсії
1. Осіння екскурсія на природу. Зміни в неживій природі та їх вплив на живу природу. Листопад. Зміна забарвлення листків. Збирання природного матеріалу.
2. Екскурсія до місцевого парку з метою визначення дереві кущів у безлистому стані.
3. Зимова екскурсія на екологічну стежку з метою вивчення пристосувань рослин до зими. Особливості хвойних дерев і кущів.
4. Весняна екскурсія до місцевого парку. Пробудження дерев і кущів від зимового сну. Сокорух, розпускання бруньок.
5. Екскурсія на навчально-дослідну земельну ділянку. Рослини влітку. Масове цвітіння рослин.
Практичні роботи
1. Спостереження за розпусканням бруньок на зрізаних гілках дерев у кабінеті взимку.
2. Вивчення зимової орнітофауни.
Природоохоронна робота
· Участь у великому зимовому обліку птахів. Виготовлення годівниць. Пташина їдальня. Підгодівля птахів.
Виставка робіт з природного матеріалу «Природа і ми ».
· Участь у проведенні свята «День зимуючих птахів», «День зустрічі птахів».
· Виготовлення листівок на захист первоцвітів.
3. Рослинний світ рідного краю
Теоретичні заняття. Різноманітність рослинного світу. Рослини-гіганти та рослини-карлики. Основні ознаки рослин. Роль і значення рослин у природі та в житті людини.
Культурні та дикорослі рослини. Кімнатні рослини. Правила догляду за ними. Отруйні рослини: блекота, дурман. Перша допомога при отруєнні.
Рослини-символи України.
Практичні роботи
1. Ознайомлення з гербаріями та натуральними живими наочними
об’єктами з метою визначення пристосувань рослин до життя в природі.
2. Складання гербарію рослин навколишньої місцевості.
3. Складання колекцій плодів і насіння різних рослин.
4. Розроблення літературно-творчих та інформаційних проектів.
Дослідницька робота
· Спостереження за проростанням насіння квасолі та розвитком сходів пшениці.
· Вивчення впливу світла, тепла, води на розвиток рослин на прикладі кімнатних рослин.
· Сезонні роботи з догляду за рослинами навчально-дослідної земельної ділянки.
Екскурсія на екологічну стежку з метою вивчення ознак дерев, кущів і трав’янистих рослин, розташування рослин та їх угруповань.
4. Тваринний світ України
Теоретичні заняття. Різноманітність тварин. Значення тварин у природі та в житті людини. Як тварини пристосувалися до життя в природі. Відмінні ознаки тварин і рослин.
Зв’язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення. Причини, які порушують ланцюг живлення: вплив неживої та живої природи, дії людини.
Ознайомлення з тваринним світом краю (типові представники, їх характеристика).
Свійські та дикі тварини. Правила догляду за свійськими тваринами. Ознайомлення із професіями у тваринницькій галузі.
Тварини у творчості українського народу.
Практичні роботи
1. Ведення щоденника спостережень за особливостями поведінки тварин живого куточка.
2. Спостереження за змінами видового складу птахів восени та навесні. Участь у всесвітніх днях спостережень за птахами.
3. Демонстрація навчальних відеофільмів.
4. Проведення екологічних ігор.
5. Розроблення літературно-творчих та інформаційних проектів.
Природоохоронна робота
· Участь в акції «Птах року».
· Конкурс малюнків на захист безпритульних тварин.
5. Лікарські рослини навколишньої місцевості
Теоретичні заняття. Лікарські дерева та кущі: дуб, береза, сосна, липа, глід.
Практичні роботи
1. Закладання шкілки лікарських рослин.
2. Проведення гри «Подорож з лікарськими рослинами».
3. Складання гербарію місцевих лікарських рослин.
Екскурсії
1. До місцевого парку з метою знаходження, визначення та збирання лікарської сировини. Правила збирання й охорони.
2. На навчально-дослідну земельну ділянку для ознайомлення з рослинами радіопротекторної дії.
6. Ліс — зелене багатство країни, його збереження й охорона
Теоретичні заняття. Ліс і його значення в природі та житті людини. Типи лісів. Охорона лісів.
Природоохоронна робота
1. Участь у «Міжнародному дні Землі».
2. Проведення екологічних ігор: «Загадковий ліс», «Звуки лісу».
3. Розроблення творчих проектів.
Екскурсія по екостежці для ознайомлення з основними породами дерев і кущів навколишньої місцевості, їх характеристикою, розповсюдженням, біологічними властивостями та господарським значенням.
7. Охорона природи
Теоретичні заняття. Охорона природи в Україні. Державні постанови про охорону природи. Пам’ятні природні місця України.
Причини скорочення чисельності тварин і рослин на Землі. Червона книга – сигнал тривоги.
Поняття «природні ресурси», «вичерпність», «використання природних ресурсів».
Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тваринного світу.
Правила поведінки в природі.
Що таке повітря? Який його склад? Значення повітря в житті організмів. Причини забруднення повітря. Охорона повітря.
Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини – ґрунтоутворювачі (кріт, дощовий черв’як). Пристосування цих тварин до життя в ґрунті. Сміття, ґрунт і людина. Як захистити ґрунт від ерозії?
Вода - основа життя. Вода - середовище існування живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. Що забруднює воду? Вплив забруднення навколишнього середовища на здоров’я людини.
Практичні роботи
1. Проведення дослідів для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків.
2. Вивчення впливу шумового забруднення на рослинний і тваринний світ.
3. Упорядкування території парку.
Природоохоронна робота
· Виготовлення виробів з природного матеріалу.
· Інсценування екологічних казок.
· Виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу.
Екскурсії на природу з метою виявлення і визначення пам’яток природи.
Демонстрація навчальних відеофільмів.
8. Наш рідний край
Теоретичні заняття. Загальне поняття про клімат. Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. Клімат України. Характерні особливості природи нашого краю.
Виявлення впливу господарської діяльності на зміни ландшафту.
Природно-заповідні об’єкти області: заказники, пам’ятки природи, краєзнавчі музеї.
Практичні заняття
1. Проведення спостережень за місцевою погодою та завбачення її змін.
2. Передбачення погоди за місцевими ознаками.
3. Збирання матеріалів про місцеву природу та її охорону.
Екскурсія на природу з метою вивчення типових ландшафтних зон рідного краю. Встановлення взаємозв’язків між компонентами ландшафту (рельєфом, кліматом, ґрунтом, водою, рослинним і тваринним світом).
9. Вивчення й охорона земельних ресурсів
Земля - природна скарбниця. Розмаїття ґрунтів. Типи і види ґрунтів України, їх склад і властивості. Родючість ґрунту. Українські чорноземи. Значення земельних ресурсів у сільськогосподарському виробництві.
Раціональне використання земельних угідь. Боротьба з ерозією ґрунтів. Засолені ґрунти. Демонстрація навчальних відеофільмів.
Практичні роботи
1. Виявлення рослин своєї місцевості, які можна використати для
закріплення вимоїн ярів.
2. Участь у протиерозійних заходах. Догляд за yасадженнями.
3. Визначення родючості ґрунту.
4. Визначення видів рослин, які найкраще культивувати на тих чи інших ґрунтах.
10. Вивчення й охорона водних ресурсів
Вода – основа життя. Кругообіг води в природі. Запаси і розподіл води на Землі. Стихійні лиха: повені, паводки, селі. Зміни поверхні суші під дією води.
Стан питної води, її хімічний склад. Джерельна вода. Гігієна людини і вода.
Використання води для технічних і побутових потреб.
Забруднення водного басейну та виснаження водних ресурсів унаслідок їх нераціонального використання. Наслідки забруднення: нестача прісної води, поширення хвороб, загибель водних і наземних тварин. Шляхи запобігання забрудненню водоймищ.
Збереження і відновлення водних ресурсів. Річки, озера, болота, джерела навколишньої місцевості, їхні особливості й охорона.
Які можуть бути зміни, пов’язані з водою, в майбутньому?
Участь в операціях «Жива вода», «Прибережні смуги», «Джерело».
11.Підсумкове заняття
Чого ми навчились за рік? Завдання на літо.
Завдання на літо
1. Збирання плодів і насіння різних рослин. Складання колекції.
2. Виготовлення виробів з використанням плодів і насіння.
3. Ведення літніх фенологічних спостережень за погодою, рослинами і тваринами.
4. Перевірка народного календаря.
5. Дослідницька робота:
· вивчення впливу бур’янів на ріст і розвиток культурних рослин;
· вивчення впливу густоти посіву на ріст і розвиток рослин.
6. Проведення спостережень:
· які комахи сідають на які рослини;
· поведінка мурах у мурашнику;
· цикл розвитку білана капустяного