ПРОГРАМА

1. Вступ

Теоретичні заняття. Ознайомлення гуртківців з планом роботи. Значення знань з природо­знавчих дисциплін у природоохоронній діяльності людини.  Людина – частина природи. Значення природи в житті людини Вплив людини на природу. Ознайомлювальна екскурсія в кабінети, куточок живої природи, на навчально-дослідну земель­ну ділянку.

Екскурсія до міського парку. Знайомство з природою.

Робота з упорядкування території закладу.

2. Сезонні зміни в природі. Ведення фенологіч­них спостережень

Теоретичні заняття. Основні правила веден­ня фенологічних спостережень. Календар природи та щоденник фенологічних спостережень: Значен­ня сезонних явищ для господарської діяльності людини.

Осінь у лісі. Відліт птахів. Підготовка тварин до зими. Осінні зміни в житті водоймищ.

Дарунок осені – гриби. Різноманітність грибів. Правила  їх збирання. Перша допомога при отру­єнні грибами.

Життя тварин узимку. Визначення слідів на снігу. Життя під водою.

Рослини-первоцвіти.  Ранньоквітучі весняні рослини та їх охорона.  

Тварини навесні. Народження малят у тварин. Приліт птахів. 

Комахи весною.

Літо на порозі. Вивчення розвитку земновод­них на прикладі жаби.

Екскурсії

1. Осіння екскурсія на природу. Зміни в не­живій природі та їх вплив на живу природу. Листопад. Зміна забарвлення листків. Збирання природного матеріалу.

2. Екскурсія до місцевого парку з метою визна­чення дереві кущів у безлистому стані.

3.  Зимова екскурсія на екологічну стежку з метою вивчення пристосувань рослин до зими.  Особливості хвойних дерев і кущів.

4. Весняна екскурсія до місцевого парку. Про­будження дерев і кущів від зимового сну. Сокорух, розпускання бруньок.

5. Екскурсія на навчально-дослідну земельну ділянку. Рослини влітку. Масове цвітіння рослин.

Практичні роботи

1. Спостереження за розпусканням бруньок на зрізаних гілках дерев у кабінеті взимку.

2. Вивчення зимової орнітофауни.

Природоохоронна робота

·        Участь у великому зимовому обліку птахів. Виготовлення годівниць. Пташина їдальня. Під­годівля птахів.

 

Виставка робіт з природного матеріалу «При­рода і ми ».

·        Участь у проведенні свята «День зимуючих птахів», «День зустрічі птахів».

·        Виготовлення листівок на захист первоцвітів.

3. Рослинний світ рідного краю

Теоретичні заняття. Різноманітність рос­линного світу. Рослини-гіганти та рослини-карлики. Основні ознаки рослин. Роль і значення рос­лин у природі та в житті людини.

Культурні та дикорослі рослини. Кімнатні рос­лини. Правила догляду за ними. Отруйні рослини: блекота, дурман. Перша допомога при отруєнні.

Рослини-символи України.

Практичні роботи

1.      Ознайомлення з гербаріями та натуральни­ми живими наочними

        об’єктами з метою визна­чення пристосувань рослин до життя в природі.

2.      Складання гербарію рослин навколишньої місцевості.

3.      Складання колекцій плодів і насіння різних рослин.

4.      Розроблення літературно-творчих та інфор­маційних проектів.

Дослідницька робота

·        Спостереження за проростанням насіння ква­солі та розвитком сходів пшениці.

·        Вивчення впливу світла, тепла, води на роз­виток рослин на прикладі кімнатних рослин.

·        Сезонні роботи з догляду за рослинами на­вчально-дослідної земельної ділянки.

Екскурсія на екологічну стежку з метою вив­чення ознак дерев, кущів і трав’янистих рослин, розташування рослин та їх угруповань.

4. Тваринний світ України

Теоретичні заняття. Різноманітність тва­рин. Значення тварин у природі та в житті люди­ни. Як тварини пристосувалися до життя в при­роді. Відмінні ознаки тварин і рослин.

Зв’язок між рослинним і тваринним світом. Ланцюг живлення. Причини, які порушують лан­цюг живлення: вплив неживої та живої природи, дії людини.

Ознайомлення з тваринним світом краю (ти­пові представники, їх характеристика).

Свійські та дикі тварини. Правила догляду за свійськими тваринами. Ознайомлення із про­фесіями у тваринницькій галузі.

Тварини у творчості українського народу.

Практичні роботи

1. Ведення щоденника спостережень за особ­ливостями поведінки тварин живого куточка.

2. Спостереження за змінами видового складу птахів восени та навесні. Участь у всесвітніх днях спостережень за птахами.

3. Демонстрація навчальних відеофільмів.

4. Проведення екологічних ігор.

5. Розроблення літературно-творчих та інфор­маційних проектів.

Природоохоронна робота

·        Участь в акції «Птах року».

·        Конкурс малюнків на захист безпритульних тварин.

5.       Лікарські рослини навколишньої місцевості

Теоретичні заняття. Лікарські дерева та ку­щі: дуб, береза, сосна, липа, глід.

Практичні роботи

1. Закладання шкілки лікарських рослин.

2. Проведення гри  «Подорож з лікарськими рослинами».

3. Складання гербарію місцевих лікарських рослин.

Екскурсії

1. До місцевого парку з метою знаходження, визначення та збирання лікарської сировини. Правила збирання й охорони.

2. На навчально-дослідну земельну ділянку для ознайомлення з рослинами радіопротекторної дії.

6. Ліс — зелене багатство країни, його збере­ження й охорона

Теоретичні заняття. Ліс і його значення в природі та житті людини. Типи лісів. Охорона лісів.

Природоохоронна робота

1. Участь у «Міжнародному дні Землі».

2. Проведення екологічних ігор: «Загадковий ліс», «Звуки лісу».

3. Розроблення творчих проектів.

Екскурсія по екостежці для ознайомлення з основними породами дерев і кущів навколишньої місцевості, їх характеристикою, розповсюджен­ням, біологічними властивостями та господарсь­ким значенням.

7. Охорона природи

Теоретичні заняття. Охорона природи в Україні. Державні постанови про охорону при­роди. Пам’ятні природні місця України.

Причини скорочення чисельності тварин і рос­лин на Землі. Червона книга – сигнал тривоги.

Поняття «природні ресурси», «вичерпність», «використання природних ресурсів».

Роль заповідників у збереженні та відновленні рідкісних і зникаючих видів рослинного і тварин­ного світу.

Правила поведінки в природі.

Що таке повітря? Який його склад? Значення повітря в житті організмів. Причини забруднення повітря. Охорона повітря.

Поняття «ґрунт». Роль ґрунту в житті рослин. Тварини – ґрунтоутворювачі (кріт, дощовий чер­в’як). Пристосування цих тварин до життя в ґрунті. Сміття, ґрунт і людина. Як захистити ґрунт від ерозії?

Вода - основа життя. Вода - середовище існу­вання живих організмів. Охорона і раціональне використання водних багатств. Що забруднює во­ду? Вплив забруднення навколишнього середови­ща на здоров’я людини.

Практичні роботи

1. Проведення дослідів для виявлення ступеня забрудненості повітря пилом на прикладі листків.

2. Вивчення впливу шумового забруднення на рослинний і тваринний світ.

3. Упорядкування території парку.

 Природоохоронна робота

·        Виготовлення виробів з природного матеріалу.

·        Інсценування екологічних казок.

·        Виявлення причин забруднення водоймищ, що знаходяться поблизу.

Екскурсії на природу з метою виявлення і виз­начення пам’яток природи.

Демонстрація навчальних відеофільмів.

8.  Наш рідний край

Теоретичні заняття. Загальне поняття про клімат. Основні кліматичні фактори та їх вплив на поширення рослин і тварин. Клімат України. Ха­рактерні особливості природи нашого краю.

Виявлення впливу господарської діяльності на зміни ландшафту.

Природно-заповідні об’єкти області: заказни­ки, пам’ятки природи, краєзнавчі музеї.

Практичні заняття

1. Проведення спостережень за місцевою пого­дою та завбачення її змін.

2. Передбачення погоди за місцевими озна­ками.

3. Збирання матеріалів про місцеву природу та її охорону.

Екскурсія на природу з метою вивчення типо­вих ландшафтних зон рідного краю. Встановлення взаємозв’язків між компонентами ландшафту (рельєфом, кліматом, ґрунтом, водою, рослинним і тваринним світом).

9Вивчення й охорона земельних ресурсів 

Земля - природна скарбниця. Розмаїття ґрун­тів. Типи і види ґрунтів України, їх склад і влас­тивості. Родючість ґрунту. Українські чорноземи. Значення земельних ресурсів у сільськогоспо­дарському виробництві.

Раціональне використання земельних угідь. Боротьба з ерозією ґрунтів. Засолені ґрунти. Демонстрація навчальних відеофільмів.

Практичні роботи

1. Виявлення  рослин  своєї  місцевості,   які можна використати для

    закріплення вимоїн ярів.

  2. Участь у протиерозійних заходах. Догляд за yасадженнями.

  3. Визначення родючості ґрунту.

  4. Визначення видів  рослин,  які найкраще культивувати на тих чи інших ґрунтах.

10. Вивчення й охорона водних ресурсів

Вода – основа життя. Кругообіг води в природі. Запаси і розподіл води на Землі. Стихійні лиха: повені,  паводки,  селі.  Зміни поверхні суші під дією води.

Стан питної води, її хімічний склад.  Джерельна вода. Гігієна людини і вода.

Використання води для технічних і побутових потреб.

Забруднення водного басейну та виснаження водних ресурсів унаслідок їх нераціонального ви­користання. Наслідки забруднення: нестача прісної води, поширення хвороб, загибель водних і наземних тварин. Шляхи запобігання забруднен­ню водоймищ.

Збереження і відновлення водних ресурсів. Річки, озера, болота, джерела навколишньої міс­цевості, їхні особливості й охорона.

Які можуть бути зміни,  пов’язані з водою, в майбутньому?

Участь в операціях «Жива вода», «Прибережні смуги», «Джерело».

11.Підсумкове заняття

Чого ми навчились за рік? Завдання на літо.

Завдання на літо

1. Збирання плодів і насіння різних рослин. Складання колекції.

    2.  Виготовлення   виробів   з   використанням плодів і насіння.

3. Ведення літніх фенологічних спостережень за погодою, рослинами і тваринами.

4. Перевірка народного календаря.

5. Дослідницька робота:

·        вивчення впливу бур’янів на ріст і розви­ток культурних рослин;

·        вивчення впливу густоти посіву на ріст і розвиток рослин.

6. Проведення спостережень:

·        які комахи сідають на які рослини;

·        поведінка мурах у мурашнику;

·        цикл розвитку білана капустяного